reklama

Bushido nie je z ho*en, no neprepískol to?

Kým uhorkovú sezónu médií u nás živia kauzy okolo "sviežej" hymny, v Čechách nekonečná story pomalej, no zdá sa istej, nielen bulvárnej smrti závislej speváčky, Commonwealth čaká na meno mimina budúceho kráľa, muzikantský svet podpisuje petície za a proti Pussy Riot -  Nemci a spol. riešia „škandálnu" skladbu speváka Bushida.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

Tento škandalózný raper, vlastným menom Anis Mohamed Youssef Ferchichi (známy aj u nás aj z dueta s K.Gottom) pri uvedení svojho nového albumu siahol na explozívny materiál a na prvý pohľad do „ohnivo biela vytočil“ takmer všetkých: politikov, média, rozhlasové a televízne stanice, menšiny, ženy, gayov, celebrity, značnú časť famúšikov aj národa... Takmer okamžite po zverejnení videa Shindy feat. Bushido - Stress ohne Grund (Bezdôvodný stres) nasledoval bojkot vysielania a žaloby dotknutých jedincov i organizácií, ale aj ohromný nárast predaja CD. Bushido už minulý rok avizoval vstup do politiky a chcel založiť vlastnú stranu. Prednedávnom časopis Stern špekuloval o jeho kontaktoch s podozrivým arabským klanom nelegálne obchodujúcim v berlínskom podzemí, no tie sa nepotvrdili.

Na prvý pohľad aj počutie môže jedinec (najmä nad 40+) okamžite Bushida zavrhnúť a žiadať jeho potrestanie. Kým tak urobíte aj vy, vypočujte si skladbu, či skúste sa v mojom, iste nedokonalom preklade, textom prelúskať. Upozorňujem vás, že Bushido nie je typ „mikymausového“ rapera, akého mnohí uctievajú v našej kotline - je o najmenej o tri „levely“ inteligenčne vyššie, no i tak narába s gansterským argotom, náčiním (ako je nový „meďák“ - viď zakázaný, no dostupný klip) a vulgarizmami, ktoré v tomto komentovanom preklade nahrádzam populárnymi hviezdičkami. Najlepšie by bolo ak by ste skladbu počúvali a čítali text. (Moje komentáre a vysvetlivky sú v zátvorkách).

Už na začiatku prvej strofy, Bushido eminenovským recitatívom na pôdoryse dosť tuctovej melódie, odkazuje na syndróm Petra Pana (americká zľudovelá rozprávka aj filmy o chlapcovi, čo nechcel vyrásť, dospieť). Chce tým naznačiť, že v prostredí Berlína, kde sa dej odohráva (a iste nielen tam) žije, či živorí komunita mladých bez zjavného záujmu o budúcnosť, o ktorej rapuje a ktorej názory pravdepodobne prezentuje:

Bushido - Stress ohne Grund
(Stres bez dôvodu)

Strofa 1:

Peter Pan syndróm, ku*va
Ja fajčím Marl*oro, ku*va
Ty piješ Ap*rol špric 
(letný, červený mixovaný snobský nápoj)
Som šofér, ku*va
Ohh, Gold everything!
(zlato nadovšetko!)
„chill“ pri obchodných stretnutiach
(chill - jemná záchodová rádoby hudba)
Lámač sŕdc, bradáč,
to je uvedené v mojom motivačnom liste
Trendy, Shindy je doma v rapovom „koryphäe“
(v prostedí kde sa dobre vyzná – slang z gréčtiny)
Dostávam pri tvojom oblečení migrénu
Nie som tlsťoch ako ten z Marzahnu
(paneláková štvrť Berlína, niečo ako Petržalka)
Nie! Ja relaxujem na súkromnej pláži
a preverujem brunetky ako Tarzan
s Barbie fetišom, Grék taký ako Archi-medes
Som Assi, ale tvoja tvár je asi-metrická
(Assi je trojzmysel: spodobenina na Ossi, pochádzajúci z Východnej časti Nemecka pred zjednotením, ale aj asistent a ten, čo je stále po ruke)
Ku*va ty zbieraš poštové známky, ja zbieram kreditky
Yeah, Frank Sinatra sa jemne kníše s Deanom Martinom
(pri chill hudbe)

Refrén:
/: Ty od*bávač nehovor vôbec nič,
keď na teba tí gangstri serú
Ja-ja-ja prichádzam na párty
a urobím stres bez dôvodu
Ja prinesiem – ja prinesiem sound
(zvuk, hudbu)
k tebe a do domu tvojej matky
Je celkom normálne
(keď) muži nesajú vtákov :/
Ty sku*vysyn,
poser sa strachmi, keď oni sú za mikrofónmi

Strofa 2:

Drž hubu, j*b na tlač,
Kay ty bastard, si teraz bez vtáka
ty si zad*bal Berlín do riti ako Wowereit
(Klaus Wowereit (SPD) starosta Berlína)
Yeah!, j*bte na políciu, LKA , BKA
(LKA – krajský kriminálny úrad, BKA – spolkový kriminálny úrad)
Moji chlapci obracajú (na čierno, čorkujú)
elektroniku ako Media Markt
(obchodný reťazec s elektronikou)
Každý deň v krížovej paľbe,
ja ti ukážem ako zajac beží
(idioma: potvrdím ti pravidlá)
arabsko-nemecká svorka
a ja na nich poľujem
na tvojich chlapcov z párty
Ty sa skrývaš, no predsa ťa nájdem ako Google Maps
vytrepem blonďavé obete ako Oli Pocher
(populárny mladý nemecký moderátor a zabávač)
Ja budem robiť titulky, j*b svoju stranu, yeah!
(myslí najmä politickú stranu)
a ja chcem aby Serkan Törun teraz do trávy hrýzol
(nemecký politik FDP tureckého pôvodu)
Yeah Yeah, (zvuk výstrelu automatickej pušky)
čo za plnú moc ty teploš požaduješ
(žobroníš)
Seriem na Claudiu Rothovú
(politička strany Zelení, angažujúca sa aj za práva tureckej menšiny v Nemecku)
a ona schytá diery ako golfové ihrisko
(treba vnímať, že ju rozstrieľajú)

Refrén:
/: Ty od*bávač nehovor vôbec nič,
keď na teba tí gangstri serú
Ja-ja-ja prichádzam na párty
a urobím stres bez dôvodu
Ja prinesiem – ja prinesiem sound
(zvuk, hudbu)
k tebe a do domu tvojej matky
Je celkom normálne
(keď) muži nesajú vtákov :/
Ty sku*vysyn,
poser sa strachmi, keď oni sú za mikrofónmi


Skladbu a video teraz skúma berlínsky štátny zástupca. Dotknutí zvažujú právne kroky. Rozhlasové a televízne stanice (súkromné aj verejno-právne) citujú zo zákonov, čo by porušili (počnúc Ústavou). aké by im hrozili sankcie, ak by skladbu odvysielali. Narábajú s pojmami a paragrafmi o hanobení rasy a podobne. Umelci hovoria o slobode prejavu. Bushido stráca aj podporu mnohých fanúšikov, odkazujú mu, „že je čas, aby už dospel.“ Kauza sa rozšírila do Rakúska a samozrejme na internetové fóra.

V skladbe spomínaná politička, poslankyňa Zelených, Claudia Roth hovorila už pred kauzou: „Bushido nie je určite príkladom úspešnej integrácie, ale obzvlášť vydarenej umeleckej figúrky, ktorá si na chrbátoch menšín plní kasu.“ Iní dotknutí politici takmer celého politického spektra hovoria o Bushidovom „ľudské práva porušujúcom otvorenom vyzývaní k násiliu voči homosexuálom, ženám, politikom a antisemitizme“. Jedine Liberáli sa zastávajú hodnôt „voľného, slobodného vyjadrovania svojej mienky a nezasahovania do umenia a kultúry.“ Ale aj podľa nich Bushido útokom na Serkana Töruna tieto hranice ostro prekročil.

Poznámka: V priebehu písanie tohto blogu bolo video „zo stránky odstránené pretože porušovalo pravidlá služby YT a zakazujúce nenávistné výroky“. No ono sa iste znovu zjaví... Nuž zaujímal by ma váš názor na hranice umenia.

Daniel Mikletič

Daniel Mikletič

Bloger 
  • Počet článkov:  44
  •  | 
  • Páči sa:  0x

scenárista, textár, novinár, režisér, hudobný producent (nezávislý) Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu